Saturday, December 03, 2005

Fwd : Cinta Islamik ???



Salam ditututur pembuka bicara
tajuk ditulis penuh makna
andai faham fahamla ia
tak faham juga, entah nak dikata..

Cinta dan remaja xpernah sudah dibicarakan di mana-mana sahaja, bukalah laman forum remaja mana2 pasti cerita ini tak lekang didiskusikan. Bagi yang mempunyai secebis kefahaman agama cuba meng'Islamisasi'kan hubungan cinta ini agar nampak terjaga dan terpelihara. Kata Syeikh Dr Yusof al-Qaradhawi, hubungan cinta sebelum perkahwinan TAK pernah diiktiraf oleh Islam..(Ahkam.net,2004). Jd, apa perlu dkata lagi?

"Eh, tak! Kami bercinta tak pernah dating.."
"Kami bercinta pun, majlis ilmu sama-sama kami pergi.."
"Kami jaga hati kami, biar bercinta Tuhan tetap no 1, solat tak tinggal.."
Yakah, mungkin ini sebahagian drp kata2 mereka yang mengamalkan 'Cinta Islamik' di kalangan remaja kita (terutamanya dari sekolah agama la..) anda mempunyai tafsiran dan pandangan anda tersendiri namun saya hidangkan di sini sebuah cerita yang cukup menarik dipetik di akhbar mingguan ttg mulanya mengamalkan 'Cinta Islamik' ttp lihatlah apa dah jadi..
isy232..beri perhatian perkataan yg dihitamkan moga memberi manfaat untuk semua..(perkataan berwarna merah adalah daripada saya)



``Saya berusia awal 20-an, masih menuntut di sebuah kolej tempatan. Saya bersyukur ibu bapa saya mahu menghantar saya belajar dan melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi supaya saya mudah mendapat kerja apabila lulus nanti.

``Saya bersyukur dengan niat mereka, tetapi sebagai manusia kita tidak boleh menghalang apa yang dikehendaki-Nya berlaku ke atas kita. Kita boleh berusaha menjauhkannya tetapi kalau tidak boleh dipisahkan lagi apa yang boleh kita lakukan selain menyerah kepada takdir.

``Dan saya juga ingin menjelaskan setiap manusia ini berlainan cita rasa mereka. Ada yang berfikiran terbuka, semua boleh dan ada yang masih boleh menimbangkan buruk dan baiknya. Kerana sebagai manusia kita sentiasa terdedah kepada maksiat.

``Apabila sudah dihantar belajar ke kolej tentulah pelajarnya terdiri daripada lelaki dan wanita. Sudah tentu ada batas-batasnya. Dan saya katakan saya tidak selesa bergaul bebas dengan bukan muhrim, sebab mereka tidak ada ikatan perkahwinan untuk mengawal diri daripada melakukan perkara yang tidak baik.

``Tetapi saya masih tidak faham mengapa ada ibu bapa tidak membenarkan anaknya berkahwin ketika masih menuntut, malah memberi syarat kalau nak kahwin juga mesti lulus kolej dulu, lepas itu bekerja dua, tiga tahun baru fikir fasal kahwin. Mungkin pada gadis lain syarat itu tidak ada masalahnya, tetapi kepada saya syarat itu langsung tidak berperikemanusiaan.

``Saya dan Azizie bakal suami (saya tidak suka menggunakan istilah teman lelaki) telah setuju untuk berkahwin semasa masih menuntut. Kami yakin kemampuan kami, masih boleh belajar dengan baik, tetapi mengapa hasrat kami yang suci murni ini dilarang keras oleh ibu bapa Azizie. Apakah mereka suka kami *&*&^%**?

``Kami amat tertekan dengan syarat tersebut, ia terlalu lama. Saya hairan mengapa ibu bapanya tidak faham kehendak kami. Sepatutnya apabila seseorang anak itu telah meminta sesuatu keinginan, maka itu mungkin merupakan sesuatu permintaan untuk kebaikan mereka.

``Tujuan kami ingin berkahwin semasa belajar bukan untuk keseronokan (seks) semata-mata. Tetapi memudahkan kami belajar bersama-sama dalam keadaan yang sah bagi mengelakkan berlakunya perkara yang buruk seperti keterlanjuran berzina.

``Pada saya Azizie bukan lelaki sembarangan, baik budi pekertinya, keluarganya orang alim, dan sifat-sifat inilah yang banyak Azizie warisi dan saya pilih dia supaya dia dapat membimbing saya ke alam rumah tangga yang lebih baik menjadi isteri solehah.
``Pada awal persahabatan, kami berjaya membatasi hubungan kami, sebagai contoh kami tidak pernah berdating dan tidak suka membuang masa.(*Cinta Islamik?) Tetapi setelah setahun kami bimbang berlaku perkara yang tidak baik. Kami bimbangkan gangguan syaitan.

``Kini saya sudah mula berasa sayang yang teramat sangat terhadap Azizie, saya tahu dia juga begitu. Ketika inilah dugaan semakin banyak menguji kami. Dugaan nafsu paling hebat, semakin disekat semakin luruh hati rasanya ketika berpisah. Cinta kami juga terasa amat mendalam. Saya rasa amat bahagia saat-saat cinta dan mencintai, tetapi kami masih ada batas-batas agama. Islam sebagai panduan hidup kami.
``Namun ujian nafsu godaan syaitan amat besar, bermula dari detik-detik bersentuhan tangan dan badan secara tidak sengaja, membuatkan jantung saya berdebar kencang. Akhirnya terjadilah kami berpegangan tangan. Dan seterusnya yang paling menakutkan, kami telah hampir-hampir terjebak dalam perkara yang kami paling jauhi selama ini iaitu zina. (*Cinta Islamik?)

``Saya ingin bertanya mengapa dan apa puncanya perkara yang dimurkai Allah ini hampir kami lakukan? Pada kami semua ini berlaku kerana hasrat dan kehendak kami ingin segera berkahwin dibantah dengan pelbagai syarat oleh kedua-dua ibu bapa Azizie.

``Pada saya ditakdirkan berlaku sesuatu yang tidak baik itu semua adalah berpunca daripada mereka, sebab mereka menolak hasrat dan perasaan kami. Kenapa hasrat baik kami disekat? Alasan ibu dan ayah Azizie semata-mata kami masih belajar dan belum bekerja. Kata mereka, kalau kami berkahwin sudah pasti kami tidak berkemampuan dari segi kewangan.

``Bagi keluarga saya pula, mereka bersetuju kami berkahwin cepat walaupun masih menuntut, tujuannya supaya kami dapat elakkan terlibat dengan perbuatan maksiat dan mungkin dengan berkahwin boleh membawa keberkatan kepada hidup kami.

``Saya benar-benar hairan mengapa ibu bapa Azizie yang kuat beragama dan masih berfikiran konservatif itu membantah hasrat kami berkahwin semasa masih menuntut. Pada saya dengan berkahwin kami sudah ada ikatan yang sah. Tidak ada masalah untuk belajar bersama.

``Bohonglah kami kalau saya katakan kami tidak pernah melakukan perbuatan terkutuk itu, kerana keinginan kami melebihi segala-galanya, dan kami masih meneruskannya, walaupun kami tahu ia berdosa besar, namun kami tidak berdaya lagi menghalangnya.

``Persoalannya mengapa perkara yang baik itu mesti dilambat-lambatkan dan disusahkan? Walhal keluarga Azizie tahu buruk baiknya pergaulan antara lelaki dan wanita bukan muhrim. Jangan bimbangkan soal kewangan, tahulah kami menguruskannya dan kami ada simpanan sendiri walaupun sedikit. Jangan bimbang juga tentang jodoh kami. Sebaliknya berdoalah kepada Allah agar kami selamat sejahtera hingga ke anak cucu kami nanti.

``Tujuan utama kami ingin berkahwin semasa belajar, adalah untuk membolehkan kami belajar bersama kerana kami sekuliah dan untuk mengelakkan tohmahan orang yang mengata kami asyik berkepit ke hulu ke hilir tak tahu dosa pahala, dan paling utama niat kami untuk mengikut sunah Rasul iaitu untuk mengelakkan maksiat.

``Pokok pangkalnya mengapa sesuatu perkara yang disukai oleh Islam dan Nabi dianggap macam suatu perkara yang boleh membebankan semua orang. Perkahwinan bagi kami mungkin akan melahirkan keberkatan dari segi perhubungan, kewangan dan pelajaran.

``Wahai ibu bapa semua, sedarkah kamu bahawa jika anak-anak kamu inginkan sesuatu perkara, bermaksud ada sebab penting di sebalik permintaannya. Janganlah biarkan kami terlibat dalam perbuatan yang tidak baik, semata-mata kerana syarat anda.

``Saya masih kurang faham apa salahnya berkahwin ketika masih menuntut, sepatutnya mereka membantu kami memudahkan kami suami isteri belajar bersama, mengelakkan tohmahan orang. Semoga ibu bapa kami sedar mengapa kami meminta berkahwin awal, ia lebih baik daripada membiarkan kami berdampingan dengan maksiat. Saya tidak mahukan perkahwinan yang terlalu mahal, kami cuma mahukan ikatan yang sah menurut Islam.

``Namun apa yang lebih penting saya amat mencintai dan menyayangi Azizie begitu juga Azizie terhadap saya, dan kami tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pembelajaran jika kami tidak berdekatan. Masa bersama memang kami boleh belajar dengan baik, apabila pulang ke rumah masing-masing fikiran sudah tidak dapat fokus, kerana perasaan kasih dan sayang kami yang amat mendalam, rasa-rasanya kami tak boleh berpisah walaupun seketika.

``Saya amat mencintai Azizie kerana keperibadiannya dan ilmu pengetahuannya yang begitu mendalam tentang agama Islam dan saya mahu dia membimbing saya menjadi isteri yang solehah. Jadi mengapa harus menyekat hubungan baik kami ini dengan meletakkan syarat-syarat yang langsung tak masuk akal. Adakah salah berkahwin semasa masih belajar? Tak ada pun undang-undang yang menyekat berbuat demikian.

``Kepada ibu bapa Azizie jika anda tahu buruk baiknya hubungan antara lelaki dan perempuan, dan tidak mahu kami melakukan maksiat, jodohkanlah kami secepat mungkin. Berapa lama lagi kami harus bersabar sedangkan umur kami sudah melayakkan kami berkahwin.

``Banyak juga orang lain kahwin semasa belajar dan mereka berjaya. Jadi mengapa kami tak boleh? Yang peliknya mengapa mesti sekat benda yang baik dijalankan segera, mesti ada syarat, mesti ada kelulusan dan mesti bekerja dahulu. Apa yang penting nikah, melaksanakan perkara yang baik didahulukan supaya tidak berlaku maksiat.

``Tanpa ikatan apabila kami berjalan berdua-duaan (lelaki perempuan bukan muhrim) di taman atau membeli-belah orang kata, kami tak tahu agama, apabila nak kahwin tak dibenarkan, inilah masalah besar yang dihadapi oleh ramai pasangan yang masih belajar sekarang.

``Kami tahu apabila kami melahirkan perasaan hati kami seperti ini mungkin ramai pembaca mendakwa kami cuma mementingkan diri sendiri, tak mahu dengar nasihat orang tua, tak pentingkan pelajaran dan masa depan. Tetapi anda semua kena faham inilah masalah yang ramai kalangan kami hadapi, mahu berkahwin tapi ibu bapa tak bagi. Memang saya tak nafikan ada kalangan kawan-kawan kami yang cuma suka berkawan tapi tak mahu berkahwin. Mereka lain, kami lain. Pegangan agama kami lebih kuat daripada mereka. ()


``Sebenarnya apa yang ingin saya sampaikan ini setelah berasa amat kecewa dengan sikap ibu bapa Azizie yang tak izinkan kami berkahwin dahulu walaupun setelah berkali-kali kami merayu dan memohon. Namun hidup mesti diteruskan dan selera kami juga seperti manusia biasa sukar diramalkan. Hanya doa sahaja yang terdaya kami lafazkan agar Allah menjauhkan perkara yang tidak baik mendekati kami.

``Kami bimbang tewas dengan godaan yang datang. Kepada ibu dan ayah maafkan kami jika perbuatan kami ini mungkin memalukan. Jika tidak, tunaikanlah permintaan kami. Saya tidak perlukan segala macam hantaran dan perbelanjaan, yang saya mahukan cuma ikatan yang sah mengikut agama demi masa depan kami,'' kata Shafina.


Fikir-fikirkanlah...

No comments: