Friday, January 13, 2006

Apa Kata Mereka ???

MAHATMA GANDHI

-Tokoh yang terkenal dengan kepandaiannya dalam ilmu kebatinan, dan seorang pemimpin India yang terkemukapernah berkata di hadapan para pengikutnya:

“Aku benar-benar percaya, bukan pedang yang menyebabkan Islam mempunyai kedudukan dalam perjuangan hidup ini, tapi kerana sopan santun Nabinya yang sempurna, lemah lembut dan ikhlas kepada sahabat handai serta taulannya, menghormati perjanjian yang dibuatnya, sabar serta berani dan tidak memperdulikan bahaya dan bencana, juga percaya penuh kepada Tuhannya.

Inilah semua yang dapat mengalahkan segala rintangan yang ada di hadapan kaum muslimin dulu, dan dapat mengalahkan segala kesukaran yang dating.”


MANSEIUR FRANCISCO EZOULDO

-Seorang ahli sejarah dan penyelidik menerangkan :

“Muhammad lahir, lalu hiduplah negeri-negeri di Jazirah Arab. Dia memimpin bangsa Arab mencapai kemajuan. Dia bergerak bersama-sama dengan mereka, sehingga dapat mencapai martabat yang lebih tinggi.

Belumpun genap satu abad, cahaya Muhammad sudahpun bersinar ke seluruh alam. Muhammad memang benar utusan Allah dan Nabi Allah yang terakhir. Dan sampai pada masa Khulafa Rasyidin yang membuka beberapa negeri, senjata meeka hanyalah kemahuan yang tidak dapat diundur lagi, dan iman yang tetap teguh. Keberanian mereka sungguh menabjukkan.

Semua orang yang memeluk agama Islam, sama ada dari bangsa Arab atau bukan, sama-sama mendapat hak yang penuh sebagai seorang Islam. Tidak ada perbezaan hak di antara mereka, kerana di dalam Islam mereka semuanya besaudara. Berkibar panji persamaan demokrasi yang nyata.”


MANOOR GLLIM LIONAARD

-Seorang sarjana yang berbangsa inggeris pernah berkata:

“Eropah wajib menjauhkan pandangannya yang serong terhadap agama Islam. Sebaliknya ucapan syukur patut dilahirkan, sebagai pengganti diri mereka yang buruk.

Sampai saat ini, Eropah masih juga belum mahu mengakui dengan hati suci dan ikhlas tentang kebesaran agama yang kekal ini, agama yang memimpin kepada kemajuan dan kesopanan. Eropah hanya mengakuinya ketika berada dalam zaman kebodohannya dulu.

Kemajuan Islam sewaktu berada di tangan orang-orang Islam telah mencapai kedudukan yang paling tinggi, sama ada dalam urusan negara ataupun dalam dalam ilmu pengetahuan. Islamlah yang menghidupkan bangsa Eropah yang sedang terapung-apung, memelihara Eropah supaya tidak terbenam lebih dalam lagi.

Kenapa kita tidak mengakuinya? Apakah kita merasa tinggi dan berada di atas puncak kemajuan? Padahal, kalau tidak kerana Islam, sampai hari ini Eropah masih berada dalam lembah kebingungan?

Apakah kita lupa akan kecekapan khalifah-khalifah sewaktu jatuhnya kerajaan Rom dan Parsi, sedangkan ketika itu Eropah masih nyenyak tidur dibawa awan kebiadapan? Apakah Eropah sengaja melupakan hasil amal dan usaha orang Islam yang didatangkan, dan kemasyhuran yang masih tinggal dalam kitab-kitabnya, hanya kerana dengki dan tidak mahu mengucapkan terima kasih?

Apakah kita sudah lupa tentang kerugian yang amat merugikan alam umumnya, kerana kesalahn kita membakar beribu-ribu kitab hanya kerana fanatik? Apakah tidak patut kalau dikatakan, Eropah menggunakan tenaganya selama beberapa abad untuk menyembunyikan ucapan syukur kepada orang Islam?

Ketahuilah, bahawa kalimat syukur itu lebih baik dilahirkan terus terang dari disembunyikan sampai sekian lamanya. Biarlah Eropah mengakui saja kesalahannya yang sudah-sudah itu.”

No comments: